واردات 885 هزار تنی روغن خام در 8 ماهه- قیمت روغن نباتی ارزان نمی‌شود

واردات 885 هزار تنی روغن خام در 8 ماهه- قیمت روغن نباتی ارزان نمی‌شود

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با اشاره به بالا رفتن نرخ ارز در مقابل کاهش نرخ جهانی روغن خام، گفت: امکان کاهش قیمت روغن نباتی با توجه به کاهش نرخ مواد اولیه در بازارهای جهانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد قبله در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه در 9 ماهه ابتدای سال جاری، در تولید و توزیع روغن نباتی تعادل و توازن مناسبی به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت گرفته است، گفت: تولید و توزیع روغن نباتی در این مدت با 3 درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه بوده و به وفور کالا در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است، از سوی دیگر نیز تامین مواد اولیه کارخانجات مدنظر قرار گرفته و به وفور روغن خام در اختیار آنها قرار گرفته است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با بیان اینکه سهمیه بندی و حواله کشی روغن که مدتها عامل بروز فساد در این صنعت بود، اکنون حذف شده و از ابتدای سال جاری، تجار به وفور دسترسی لازم به روغن خام داشته اند، این در حالی است که واردات 9 ماهه امسال نسبت به سال قبل کمتر بوده است، اما از نظر بازار، وضعیت مناسبی حاکم بود و تنشی مشاهده نشد؛ درحالیکه تا پیش از این، دلالان بخشی از بازار را در اختیار داشتند و همین امر، مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: البته از کارخانجات تعهد می گرفتیم که روغن خام را فقط در کارخانه خود استفاده کنند و از واردکنندگان نیز همین تعهد اخذ می شود که زیر نظر انجمن، کالای خود را به کارخانجات بفروشند، بنابراین دلالان از بازار کنار رفتند.

به گفته قبله، در مخازن روغن خام نیز به اندازه کافی ذخیره سازی صورت گرفته است و با میزان موجودی مناسبی که در حدود 300 هزار تن به صورت ذخیره گردشی بود، وارد سال 93 شدیم، این در حالی است که اکنون نیز این ذخیره دست نخورده باقی مانده است؛ البته به تناسب نیز ذخیره در مخازن کارخانجات موجود است. به این مفهوم که تا پایان اسفندماه سال جاری، کالا به وفور وجود دارد و تا فصل جدید بودجه که از اردیبهشت ماه سال آتی آغاز خواهد شد، موجودی مناسب است و دغدغه ای وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در 8 ماهه سال قبل، یک میلیون و 11 هزار تن انواع روغن خام وارد شده است که این رقم در 8 ماهه ابتدایی سال جاری، به 885 هزار تن رسیده که 12 درصد کاهش را نشان می دهد.ضمن اینکه 22 درصد نیز کاهش به لحاظ مصارف ارزی به چشم می خورد. بر این اساس هم اکنون 580 هزار تن روغن خام به صورت ذخیره در مخازن گمرک و کارخانجات موجود است.

قبله ادامه داد: امسال وابستگی کارخانجات از روغن دولتی به سمت روغن وارداتی از سوی تجار رفته است و تجار مکلف هستند که کالا را در اختیار کارخانجات قرار دهند.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در ادامه در خصوص روغن پالم وارداتی نیز گفت: اگرچه مصوبه دولت سهم 30 درصدی را برای واردات پالم به کشور در نظر گرفته بود، اما آمار پایه ای که میزان واردات کل روغن خام را مشخص می کند که در نهایت 30 درصد از آن واردات پالم باشد، محلی بحث است بر همین اساس، وزارت بهداشت تا زمانی که آمار واردات به صورت کامل از سوی گمرک که مرجع رسمی اعلام آمار واردات است، اعلام نشود، جلوی واردات را می گیرد تا آمار نهایی منتشر شود.

وی اظهار داشت: توقف واردات پالم موقتی است، اما با توجه به اینکه نیمه اول سال به دلیل شرایط آب و هوایی و حمل، بیشترین میزان واردات پالم به کشور صورت می گیرد، تاکنون 30.08 درصد از واردات روغن خام به واردات پالم اختصاص یافته است که تقریبا با خواسته وزارت بهداشت هماهنگ است. در مدت باقیمانده سال نیز بعید به نظر می رسد که این آمار تغییری کند. بنابراین به تعهد خود نسبت به واردات روغن پالم عمل کرده ایم.

قبله همچنین در خصوص تغییر قیمت روغن نباتی در بازار و مسائل مطرح شده در خصوص کاهش قیمت نیز گفت: آخرین افزایش قیمت روغن نباتی مربوط به سال 92 و با مصوبه کارگروه کنترل بازار است که بنا بر این شد که 70 درصد روغن خام با ارز مرجع و 30 درصد با ارز مبادله ای وارد شود، در آن مقطع ارز مرجع 1224 تومان و ارز مبادله ای 2440 تومان بود، در عین حال قیمت جهانی سویا نیز بالاتر از اکنون بود.

وی ادامه داد: اکنون قیمت جهانی سویا که بیشترین قیمت را به خود اختصاص می دهد، در بازارهای جهانی کاهش یافته است، اما قیمت ارز مبادلاتی نیز افزایش یافته است و ارز مرجع نیز دیگر اختصاص نمی یابد؛ بنابراین امکان کاهش قیمت روغن نباتی با توجه به کاهش نرخ مواد اولیه در بازارهای جهانی وجود ندارد چراکه نرخ ارز این فاصله را پر کرده است.

تاریخ درج: 1393/10/08

ورود اعضا

* پست الکترونیک(نام کاربری):
* کلمه عبور:

جدیدترین محصولات

تالار گفتگو