فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی چیست؟

 فیلترهای شنی برای خالص سازی آب مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از فیلترها به وسیله ی بستری از شن و ماسه های ریز، به تصفیه آب ورودی به فیلتر می پردازند.

فیلتر شنی معمولا رسوبات، فلزات، هیدروکربن ها و برخی مواد دیگر از آب جدا می کنند.

فیلتر های شنی بر اساس نحوه فیلتراسیون و فشار کاری فیلتر به چندین دسته تقسیم می شوند که دسته بندی واحدی را نمی توان برای آن ها مشخص کرد.

فیلترشنی های تحت فشار (فیلترشنی های استخر)
فیلترشنی های حوضچه ای
فیلترشنی های آرام
Biosand Filter
Bottomless Sand Filter
اما در واقع تمامی این فیلتر ها بر اساس دبی در جریان از روی یک بستر ماسه ای، آب کدر و دارای لجن را به آب تصفیه شده تبدیل می کنند.

در ایران نیز فیلترشنی های تحت فشار یا همان فیلترشنی های استخر از رایج ترین این فیلترها هستند اما در بعضی از ایستگاه های تصفیه آب شهری ایران، از فیلترشنی های آرام استفاده می شود.

در فیلترشنی آب پس از تصفیه حتی بدون اضافه کردن مواد شیمیایی آبی زلال خواهد شد.


فیلتر شنی آرام



فیلتر های شنی آرام (Slow sand filter) در آمریکا از سال 1872 مورد استفاده قرار می گرفته است. فیلتر های شنی آرام قدیمی ترین روش برای تصفیه آبهای شهری بوده است.



امروزه این روش از فیلتراسیون آب شهری تنها در مقیاس های کوچک و برای آبی با کدورت و لجن پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استفاده از فیلترهای شنی آرام نیاز نیست تا عملیات خاصی قبل از تصفیه و ورود آب به فیلتر صورت بگیرد و همچنین برای مراحل تصفیه آب نیز مراحل پیچیده ای نباید انجام شود. این دو مورد از مزیت های استفاده از فیلتر های شنی است که برای یک سیستم تصفیه کوچک می تواند حائز اهمیت باشد.

                                                                  


فیلترشنی تحت فشار

فیلتر های شنی تحت فشار رایج ترین نوع فیلتر مورد استفاده برای استخر ها می باشد که با ایجاد سرعت مناسب برای فیلتراسیون، تصفیه ای ایده آل را فراهم می سازد. در هنگام تصفیه، آب کثیف از لوله ورودی وارد فیلتر می شود. فشار پمپ و نیروی جاذبه، آب را از درون شن به سمت پایین هدایت می کند و شن و ماسه های ریز هرگونه آشغال و مواد زائد را از آب استخر می گیرند. در پایین فیلتر های شنی نازل هایی با سوراخ های بسیار ریز وجود دارد که اجازه عبور شن و ماسه را نخواهند داد اما آب از داخل این نازل ها عبور می کند. در زیر مخزن، آب تصفیه شده از لوله خروجی خارج می شود.





تاریخ درج: 1393/04/31

ورود اعضا

* پست الکترونیک(نام کاربری):
* کلمه عبور:

جدیدترین محصولات

تالار گفتگو